「何が好きだ、何がやりたい」それを見つけなくては


GMOグループの熊谷正寿社長のブログで、スタンフォード大学で、言わずと知れたApple社CEO、スティーブ・ジョブス氏の講演があり、それを読んで感動したという記事が投稿されていた。

'You've got to find what you love,' Jobs says
http://news-service.stanford.edu/news/2005/june15/jobs-061505


抄訳を載せてみる。


−6月12日、卒業生に送るスピーチとして−


この、世界に比類ないすばらしい大学の卒業式に立ち会えたことを誇りに思います。
私は大学も卒業していません。
正直に言って、この場が私にとっての「大学卒業」のようなものです。
今日は私の人生における「3つの話」をしたいと思います。
難しいことではなく、ほんの3つの話を。


まず1つ目は、「点をつなぐ」ということ。


私はReed大学を半年でやめました。
しかしそれから18ヶ月くらい経って本当に「退学」したのです。
なぜかって?


その理由は、私が生まれる前にまでさかのぼります。


私を生んでくれた母親は若く、未婚の大学生でした。彼女は私を養子にやる事にしたのです。
彼女は大学を卒業するまで私を養子に預けようと決め、私は弁護士夫妻の養子になることが決まっていました。
私が生まれてくる瞬間まで、その夫妻は「女の子が欲しい」と願っていました。
養子縁組のリストに載っていた私の今の両親は、私が生まれたその夜、電話を受けたのです。


「想定外の男の子なんです。そちらで預かってもらえませんか?」
「もちろんです。」


私の生みの母は、この後私の育ての母が大学を卒業していないこと、そして育ての父は高校を卒業していないことを知ることになります。
生みの母は、養子縁組へのサインを頑なに拒否しました。
私の育ての両親が、私をいつか大学へやると約束して、数ヵ月後、彼女はサインをしました。


17年が経ち、私は大学へ行きました。
しかし私はお馬鹿さんにも、スタンフォードと同じくらい学費の高い大学を選んでしまったのでした。
労働者階級の私の両親の貯金は全て、私の学費に費やされました。
半年が経っても、私は大学生活にそこまでの価値を見出すことができませんでした。


私は自分の人生をどう生きたいのかわからず、大学はその答えを出す手助けをしてくれるとは思えなかった。
両親が全ての人生をかけて貯めたお金を、自分は使っていました。
そのことに気づき、私は大学をやめて働こうと決めました。
その決断はかなり勇気のいることでした。
しかし、今思えばそれは、私がした一番の決断でした。
私は面白くもない必修科目を取るのをやめ、面白そうな授業を聴講することにしたのです。


すべてが「素晴らしい」ものではありませんでした。
寄宿舎の部屋もなく友人の部屋を間借りして寝たり、コーラの缶を返却して得られる5セントを貯めたり、ハーレークリシュナ寺院で振舞われるご飯を求めて毎週日曜日は7マイルも歩き通したりしました。
でも私は、そんな生活が好きでした。
私は、「自分の好奇心と直感に従う」ことがどんなに「かけがえのない」ものであるかということに気づく事になったのです。
例をひとつ挙げます。


Reed大学ではそのころ、全米で一番良い書道(calligraphy)の授業をしていました。
キャンパスのどこを見回しても、ポスター、引き出しのラベル、、すばらしく美しい手書きの文字が並んでいました。
私は学生をやめ、普通のクラスは取らなくても良かったので、書道のクラスを取ることにしました。
私はserif(書体の一種)とsan serif(同左)を学び、文字の組み合わせによって余白が変化すること、そしてそれが書道の巧拙を決めることを学びました。
美しく、歴史に根ざし、芸術的に繊細な書道は、科学では到達できなかった領域といえます。
私は「面白い!」と思いました。


この経験が人生の役に立つとは思えないでしょう?
…でも10年後、1番最初のMacを作ったとき、蘇ってきたのです。


私は、書道で学んだデザインの全てをMacに注ぎ込んだ。
そして世界で初めての、美しい書体を持つコンピュータができたのです。
もし私が大学であの授業を取っていなかったら、Macには、複数のフォント、洗練された余白を持ったフォントはなかった。
もちろん大学にいるときには先を見通して考えをつなげることはできませんでしたが、10年後を振り返ると、その経験が役に立ったことは明白です。


もう一度言います。
先を見て点をつなぐことはできない;後ろを振り返ってつなぐのです。


点がいつかつながると信じてください。


信じなければならない、自分のガッツを、運命を、カルマを、全てを。
このことは私を裏切ったことはないし、このお陰で私の人生はだいぶ変わったのです。


(つづく)


(英語原文)


'You've got to find what you love,' Jobs says


This is the text of the Commencement address by Steve Jobs, CEO of Apple Computer and of Pixar Animation Studios, delivered on June 12, 2005.


I am honored to be with you today at your commencement from one of the finest universities in the world. I never graduated from college. Truth be told, this is the closest I've ever gotten to a college graduation. Today I want to tell you three stories from my life. That's it. No big deal. Just three stories.


The first story is about connecting the dots.


I dropped out of Reed College after the first 6 months, but then stayed around as a drop-in for another 18 months or so before I really quit. So why did I drop out?


It started before I was born. My biological mother was a young, unwed college graduate student, and she decided to put me up for adoption. She felt very strongly that I should be adopted by college graduates, so everything was all set for me to be adopted at birth by a lawyer and his wife. Except that when I popped out they decided at the last minute that they really wanted a girl. So my parents, who were on a waiting list, got a call in the middle of the night asking: "We have an unexpected baby boy; do you want him?" They said: "Of course." My biological mother later found out that my mother had never graduated from college and that my father had never graduated from high school. She refused to sign the final adoption papers. She only relented a few months later when my parents promised that I would someday go to college.


And 17 years later I did go to college. But I naively chose a college that was almost as expensive as Stanford, and all of my working-class parents' savings were being spent on my college tuition. After six months, I couldn't see the value in it. I had no idea what I wanted to do with my life and no idea how college was going to help me figure it out. And here I was spending all of the money my parents had saved their entire life. So I decided to drop out and trust that it would all work out OK. It was pretty scary at the time, but looking back it was one of the best decisions I ever made. The minute I dropped out I could stop taking the required classes that didn't interest me, and begin dropping in on the ones that looked interesting.


It wasn't all romantic. I didn't have a dorm room, so I slept on the floor in friends' rooms, I returned coke bottles for the 5¢ deposits to buy food with, and I would walk the 7 miles across town every Sunday night to get one good meal a week at the Hare Krishna temple. I loved it. And much of what I stumbled into by following my curiosity and intuition turned out to be priceless later on. Let me give you one example:


Reed College at that time offered perhaps the best calligraphy instruction in the country. Throughout the campus every poster, every label on every drawer, was beautifully hand calligraphed. Because I had dropped out and didn't have to take the normal classes, I decided to take a calligraphy class to learn how to do this. I learned about serif and san serif typefaces, about varying the amount of space between different letter combinations, about what makes great typography great. It was beautiful, historical, artistically subtle in a way that science can't capture, and I found it fascinating.


None of this had even a hope of any practical application in my life. But ten years later, when we were designing the first Macintosh computer, it all came back to me. And we designed it all into the Mac. It was the first computer with beautiful typography. If I had never dropped in on that single course in college, the Mac would have never had multiple typefaces or proportionally spaced fonts. And since Windows just copied the Mac, its likely that no personal computer would have them. If I had never dropped out, I would have never dropped in on this calligraphy class, and personal computers might not have the wonderful typography that they do. Of course it was impossible to connect the dots looking forward when I was in college. But it was very, very clear looking backwards ten years later.


Again, you can't connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something — your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life.